Planetary Thinking of 1876

Ernest Renan (whose enormous body of work stands heaped in front of your correspondent) was “one of the few nineteenth-century writers to think on a planetary scale,” observes Simone Fraisse (“Péguy et Renan,” Revue d’Histoire littéraire de la France 73 [1973], 264-280, at 269). But planetary scale and prophetic futurity do not equal being a nice guy. Some excerpts from Renan’s Dialogues et fragments philosophiques (1876), with translation below:

THÉOPHRASTE. Je reconnais les dangers que causeront à la civilisation la fin du charbon de terre et la généralisation des idées égoïstes; faits que l’on peut considérer comme à peu près du même ordre, la diffusion des idées d’une démocratie mesquine étant à sa manière une sorte de fin du charbon de terre, une fin de la chaleur morale et de la capacité de se dévouer, un épuisement des vieilles économies du globe. Parfois, je vois la Terre dans l’avenir sous la forme d’une planète d’idiots, se chauffant au soleil, dans la sordide oisiveté de l’être qui ne vise qu’à avoir le nécessaire de la vie matérielle. Mais la science pourra combattre ces deux faits délétères, le premier, en trouvant le moyen d’emmagasiner la force du Soleil ou des marées, avant que le précieux combustible ait disparu des couches praticables; le second, par les progrès de l’art militaire, qui constitueront une force organisée entre les mains d’une aristocratie intellectuelle et morale. … La science est ainsi le grand agent de la conscience divine….

THÉOCTISTE. … La vérité sera un jour la force. ‘Savoir, c’est pouvoir’ est le plus beau mot qu’on ait dit. L’ignorant verra les effets et croira; la théorie se vérifiera par ses applications. Une théorie d’où sortiront des machines terribles, domptant et subjuguant tout, prouvera sa vérité d’une façon irrécusable. Les forces de l’humanité seraient ainsi concentrées en un très-petit nombre de mains, et deviendraient la propriété d’une ligue capable de disposer même de l’existence de la planète et de terroriser par cette menace le monde tout entier. Le jour où, en effet, quelques privilégiés de la raison posséderaient le moyen de détruire la planète, leur souveraineté serait créée; ces privilégiés régneraient par la terreur absolue, puisqu’ils auraient en leur main l’existence de tous; on peut presque dire qu’ils seraient dieux et qu’alors l’état théologique rêvé par le poète pour l’humanité primitive serait une réalité. ‘Primus in orbe deos fecit timor.’

Ernest Renan, Dialogues et fragments philosophiques (Paris: Calmann-Lévy, 1876), pp.  80-81, 113; available through Google Books.

THEOPHRASTUS. I acknowledge the dangers that the exhaustion of the coal supply and the spread of selfish ideas will create for civilization– two facts that can be considered as belonging to very nearly the same order, the diffusion of small-minded democratic thinking being in its way a kind of coal shortage, a death of moral warmth and of loyalty, a tapping-out of the ancient stores of the earth’s wealth. Sometimes I see the earth in the future as a planet of idiots basking in the sun in the sordid laziness of the creature whose only goal is to have a minimum of material life. But science can combat these two destructive tendencies, first by finding a way of capturing and storing the power of the sun or the tides before the precious fuel is entirely gone from the workable layers of the earth; and second through advances in the art of war, which will put organized force in the hands of an intellectual and moral aristocracy…. Thus science is the great agent of divine consciousness. …

THEOCTISTES. … One day truth will be strength. ‘Knowledge is power’ are the most beautiful words ever spoken. Ignorant men will see the effects and believe; theory will prove itself by applications. A theory that produces terrible machines that conquer and subjugate everything before them will prove its own truth irrefutably. The powers of the human race would then be concentrated in a very small number of hands, and would become the property of a league able to dispose of the very existence of the planet and to terrorize the whole world with this threat. Indeed, the day when a few favored children of Reason possess the means to destroy the planet, their sovereignty will become a fact; these privileged leaders would reign by absolute terror, since they would hold the existence of all humanity in their hands; you could almost say that they would be as gods and that then the theological state of which the poet dreamt for primitive humanity would become a reality. ‘Primus in orbe deos fecit timor’ [The first creator of gods on earth was fear, Lucretius, De rerum natura].

(He could, of course, be an accurate predictor, even if his dramatis personae seem to be enjoying these prospects a little too much.)